Din samarbeidspartner fra salg til pengene er på konto

Vi er eksperter på alle deler av innkrevingsprosessen. Opplev tryggheten med en fullserviceleverandør. Med smidige løsninger sørger vi for den raskeste innkrevingen og reduserer risiko for tap på fordringer.

Kontakt oss

Sergel Connect

Med Sergel Connect kan dere utvikle virksomheten, skape smarte og effektive betalings- og kommunikasjonskanaler for kunder og medarbeidere. Vi tilbyr ett bredt utvalg av digitale betalings- og meldingstjenester, alt fra fakturering til SMS-distribusjon.
Les mer

Registrer deg for mottak av nyhetsbrevet

Ved å abonnere på vårt nyhetsbrev vil du motta informasjon om aktuelle hendelser og nyheter direkte i din e-post.





  • Hva er inkasso?

    Samme informasjon finner du her

    Inkasso er en ekstern innkrevingstjeneste som kan benyttes når en person eller bedrift ikke har betalt avtalt beløp innen forfallsdato.
    For å kunne sende et ubetalt krav til inkasso skal den som skylder pengene først varsles om at det vil bli gjort.  Inkassovarsel er et lovpålagt brev som skal ha 14 dagers forfallsfrist med tydelig beskjed til mottaker at dersom skyldig beløp ikke er betalt innen fristen vil kravet bli sendt til inkasso.

    Inkassoselskaper i Norge har konsesjon fra Finanstilsynet til å drive inkasso. Utover dette er bransjen regulert av Inkassoloven. Inkassolovens hensikt er å sikre god inkassoskikk som ivaretar de som skylder penger, samtidig som den sikrer fordringshaver retten til innkreving av utestående. Innkrevingsarbeidets omkostninger blir belastet den som har ansvar for at innbetaling ikke har skjedd i form  av inkassosalær.

    Det er ulike steg i inkassoprosessen, her følger en generell oversikt:

    Faktura
    En faktura er et dokument som bekrefter et salg mellom en selger og en kjøper. Fakturaen utstedes av selgeren, og kjøperen får i oppdrag å betale denne. Fakturaen er dokumentasjon av kjøperens betalingsforpliktelse og selgerens tilgodehavende. Forfallsdato på faktura er fristen for når fakturabeløpet skal være betalt.

    Purring/betalingspåminnelse
    Dersom en faktura ikke betales innen fastsatt frist, kan kravet følges opp med en purring/betalingspåminnelse. Det er ikke pålagt jfr inkassoloven å sende purring før inkassovarsel.

    Inkassovarsel
    I Norge er det lovpålagt å varsle før en sak sendes til inkasso. Det er ansett som god inkassoskikk å gi varsel før det kan påløpe ekstra omkostninger for innkrevingsarbeid.

    Kravene til et inkassovarsel er:

    • Fristen for å betale det opprinnelige kravet må ha utløpt.
    • Det skal i varselet bli gitt en betalingsfrist på minimum 14 dager.
    • Det skal være betryggende avsendt til korrekt adresse, enten pr post eller digitalt.

    Merk deg at kreditor kan sende et inkassovarsel uten å ha sendt deg en purring på forhånd. Hvis kreditor skal ta seg betalt for varselet, stilles det ytterligere krav. Det skal

    • ha gått minimum 14 dager etter den opprinnelige betalingsfristen
    • opplyse om kravets størrelse
    • opplyse hva kravet gjelder

    Betalingsoppfordring
    Dersom et inkassovarsel ikke er betalt innen fristen på minst 14 dager, kan saken sendes til inkasso. Det er i dette tilfellet at en betalingsoppfordring kan sendes ut.
    Betalingsoppfordring skal ha 14 dagers betalingsfrist og gi informasjon om grunnlaget for kravet, klagemuligheter og videre saksgang.

    Betaling etter forfall kan føre til ytterligere inkassokostnader som legges til kravet

    «Forskrift om inkassosatsen» viser til enhver tid gjeldende inkassosats.
    Satsene er regulert av hovedkravets størrelse, og laveste sats (enkel) tilsvarer 0,25 x inkassosatsen for krav opp til og med 500,- .
    Deretter øker satsene i henhold til tabellene fastsatt av Justis og Beredskapsdepartementet.

    Rettslige tiltak
    Dersom Sergel ikke oppnår kontakt eller får til en avtale, kan saken oversendes for rettslig innkreving hos namsmannen eller forliksrådet. Dette kan føre til ekstra kostnader ut over opprinnelig beløp.

    Forliksklage
    Dette er det laveste nivået i det sivile rettssystemet i Norge og er både en meglingsinstans og en domstol. Forliksrådets oppgave er å bidra til å løse uenigheter på en rask og effektiv måte. Det er partene selv som skal møte og legge frem saken i Forliksrådet, eventuelt ved en møtefullmektig.

    Utleggsbegjæring
    Hvis et krav ikke betales frivillig etter utenrettslig behandling eller behandling i Forliksrådet, kan Sergel sende en utleggsbegjæring til Namsmannen.
    Ved en slik behandling kan det påløpe ytterligere kostnader.

    Tvangsdekning
    Hvis kravet fremdeles ikke blir betalt, kan Sergel kreve å få pengene gjennom tvangsdekning. Eksempler på dette kan være tvangssalg av eiendom, eiendeler (kjøretøy, pant i konto).

    Betalingsanmerkning
    En betalingsanmerkning er en opplysning om at en person eller et foretak ikke har betalt sine regninger/fakturaer i tide. Betalingsanmerkninger rapporteres i hovedsak fra private inkassobyråer, namsmenn (NAV, skatteetaten, etc) og Statens innkrevingssentral.

    • Privatpersoner: En betalingsanmerkning kan registreres tidligst 30 dager etter at rettslig skritt er påbegynt.  Med rettslig skritt menes uttak av forliksklage, eller utleggsbegjæring.
      Dersom du har inngått nedbetalingsavtale med inkassoselskapet, og denne avtalen ikke overholdes, kan saken rapporteres som betalingsanmerkning.
    • Foretak: En betalingsanmerkning kan oversendes 30 dager etter at betalingsoppfordring blir sendt fra inkassoselskapet.

    En sak kan ikke oversendes for registrering dersom kravet er omtvistet. Dette gjelder både på privatpersoner og foretak.

    En betalingsanmerkning slettes fra Kredittopplysningsbyråenes registre når de mottar slettemelding fra inkassoselskap eller offentlige registre. En betalingsanmerkning som ikke er oppgjort, kan stå oppført i 4 år fra registreringsdato. Unntaket er heftelser tinglyst i et offentlig register. Her kan saken stå registrert så lenge den er tinglyst.

     

  • Formkrav til inkassovarsel jfr. Inkassoloven§ 9

    Formkravene til inkassovarsel:

    • Overskriften skal være klar og utvetydig og skal ikke kunne misforstås av den som mottar varselet. Ordet Inkassovarsel kan ikke kombineres med ordet purring
    • Det skal ikke være tvil om at det varsles om at kravet vil bli sendt til inkasso
    • Tekst i Inkassovarselet skal lyde «Kravet vil bli oversendt til inkasso, og det kan påløpe omkostninger»
    • For å kreve purregebyr må det ha gått minst 14 dager fra fakturaforfall og inkassovarselet må ha en betalingsfrist på minst 14 dager
    • Hovedstol skal ikke inneholde purregebyr
    • Varselet må være betryggende avsendt i henhold til gjeldende regelverk
    • Før krav oversendes til inkasso må Inkassovarsel være forfalt og ikke eldre enn 6 måneder
  • Nøkkeltall salær- og gebyroversikt for 2024

    Nøkkeltall for salærer, gebyrer og forsinkelsesrenter fra og med 01.07.2024

    Purregebyr (til privatpersoner og til næring) Kr 35.-
    Purregebyret skal ikke overstige Kr 35.- pr purring jfr. inkassoloven. Det kan ikke ilegges mer en to purregebyr, selv om det sendes flere purringer enn to.
    For at oppdragsgiver skal kunne kreve Kr 35 i purregebyr må purringen ikke sendes tidligere enn 14 dager etter forfall på opprinnelig faktura. Det er ikke et krav at det må sendes en mild purring før inkassovarsel. Inkassovarsel er lovpålagt og kan sendes som første purring etter forfall på faktura. Dersom purring eller inkassovarsel sendes tidligere enn 14 dager etter forfall på faktura, kan det ikke ilegges purregebyr.

    Standardkompensasjon for inndrivelseskostnader (EU-gebyr) Kr 460.-  (kun mulig til næring)
    Når debitor er næringsdrivende kan det i tillegg til forsinkelsesrenter ilegges 40Euro i gebyr for å dekke opp ekstraarbeid med å innkreve forsinket betaling. Justis- og beredskapsdepartementet fastsetter hvert halvår hva standardkompensasjon for inndrivelseskostnader skal gjenspeile i Norske kroner. Pr 01.07.24 er beløpet satt til Kr 460.-
    Dette gebyret kan ilegges pr faktura fra og med forfall på faktura. For å kunne innkreve gebyret må det først fremmes i form av en purring.
    Standardkompensasjon for inndrivelseskostnader kan ikke kombineres med purregebyr eller salær.

    Inkassosalær
    Inkassosalærets beløp avhenger av:
    1. Størrelsen på det opprinnelige kravet
    2. Om oppdragsgivers vare/tjeneste er momspliktig eller ikke
    3. Om debitor/den som skylder penger,  er en privatperson eller næringsdrivende.

    Full oversikt over salærsatsene finner du her. Justis- og beredskapsdepartementet beslutter størrelsen på satsene, og disse ble sist endret 01.01.2021

    Rettsgebyr for behandling i forliksrådet Kr 1966.-
    (dette tilsvarer 1,54 x Rettsgebyrsats. Rettsgebyrsatsen er kr 1277,- frem til 01.01.2025)

    Rettsgebyr for behandling av utleggsforretning hos Namsmann Kr 1504.-
    (dette tilsvarer 1.21 x Rettsgebyrsats. Rettsgebyrsatsen er kr 1277.- frem til 01.01.2025)

    Forsinkelsesrenten 12,50%
    Finansdepartementet har i forskrift fastsatt forsinkelsesrenten for første halvår 2024. Rentesatsen skal være 12,50  prosent p.a.

    Avdragssalær Kr 1050.- 
    Ved inngåelse av avdragsordning på mer en 4 avdrag kan det kreves kr 1050.- for oppfølging. (dette tilsvarer 1,5 x Inkassosatsen. Inkassosatsen er 700.- frem til 01.01.2025)

    Skrivesalær Kr 638.- 
    Dersom et krav må behandles i Forliksråd eller hos Namsmannen kan det ilegges skrivesalær for å skrive klagen som sendes.
    (skrivesalær tilsvarer 0,5 x Rettsgebyr. Rettsgebyrsatsen er kr 1277.- frem til 01.01.2025)
    Skrivesalæret blir ilagt moms og vil utgjøre 797,50 (638,- x 25% moms = 797,50)  i de tilfeller hvor kravet gjelder varer/tjenester som er fritatt moms og oppdragsgiver ikke er momspliktig.

     

     

  • Inkassosalærer jfr. Inkassoloven

    Inkassosalær blir fastsatt av Justis- og beredskapsdepartementet og denne tabellen har vært uendret og gyldig siden 2021
    Dersom det er vanskelig å se tabellen her; les mer her

     

    Når oppdragsgiver er momspliktig

    Dersom oppdragsgiver har momsfritak, blir salær ilagt moms

    Makssatser som kan ilegges privatpersoner

     

    Krav til og med Lett salær Tungt salær, etter dag 43 Krav til og med Lett salær Tungt salær, etter dag 43
    500 175 350 500 218,75 437,50
    1000 245 490 1000 306,25 612,50
    2500 280 560 2500 350 700
    10000 560 1120 10000 700 1400
    50000 1120 2240 50000 1400 2800
    250000 2520 5040 250000 3150 6300
    over 250000 5040 10080 over 250000 6300 12600
     

     

    Makssatser som kan ilegges næringsdrivende

    Krav til og med Lett salær Tungt salær, etter dag 43 Krav til og med Lett salær Tungt salær, etter dag 43
    500 262,5 525 500 328,12 656,25
    1000 367,5 735 1000 459,37 918,75
    2500 420 840 2500 525 1050
    10000 840 1680 10000 1050 2100
    50000 1680 3360 50000 2100 4200
    250000 3780 7560 250000 4725 9450
    over 250000 7560 15120 over 250000 9450 18900

     

    Se informasjon om forsinkelsesrente og andre gebyrer under FAQ siden «Salær og gebyrsatser»

  • Åpenhetsloven

    Åpenhetsloven er laget med det formål å støtte og fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og sikre verdige arbeidsforhold.

    Hva innebærer dette egentlig for Sergel Norge AS?

    Åpenhetsloven pålegger oss å utføre det som kalles aktsomhetsvurderinger, det er også et krav om at vi offentliggjør informasjon om dette arbeidet. En aktsomhetsvurdering er i hovedsak en risikovurdering som hjelper oss med å undersøke hvordan vi håndterer menneskerettigheter og arbeidsforhold i vår virksomhet. Åpenhet og menneskerettigheter står sentralt for oss som selskap, og vi følger OECDs retningslinjer for multinasjonale selskaper. Dette gir oss klare prosedyrer og rutiner for å oppdage og ta hånd om eventuelle negative effekter som vårt arbeid kan ha.

    Vi har gjennomført aktsomhetsvurderinger for alle våre leverandører, og vurderingene har ikke avdekket noen brudd på menneskerettigheter eller kravene til anstendig arbeidsforhold.

    Åpenhetsloven krever også at vi skal ha et bredt bilde av risikoene hos våre partnere og innen leverandørkjedene våre. I denne prosessen er vår Code of Conduct og Sergel Suppliers Security Directive (Leverandørkodeks) et sentralt verktøy. Kodeksen inneholder retningslinjer for leverandører og beskriver våre forventninger til dem i forhold til personvern, miljø, arbeidsforhold, etiske prinsipper og anti-korrupsjon.

    Er du nysgjerrig på Åpenhetsloven og hvordan vi forholder oss til den?
    Send oss en e-post med dine spørsmål til: transparencyactNO@sergel.com

    Les vår redegjørelse her.

  • Husleietvist

     

    Oppstår det tvist mellom husutleier og husleietager må konflikten løses i Husleietvistutvalget før inkasso

    Husleietvistutvalget er en statlig virksomhet som gir objektiv veiledning til leietaker og utleier om leie av bolig. Dersom det oppstår konflikt i leieforholdet, må saken behandles i Husleietvistutvalget. Saken løses gjennom mekling eller avgjøres ved vedtak

    Du kan lese mer om Husleietvistutvalget her: https://www.htu.no/

    Hjemmesiden gir også råd og tips og svar på hvordan dere kan best kan løse vanlige tvistespørsmål dere i mellom.

  • Hva skjer i forliksrådet?

    Megling ved tvist

    Er det uenighet mellom partene i en kjøpsavtale, og partene ikke klarer å komme til enighet gjennom vanlig utenrettslig samtale, kan saken klages inn til forliksråd for megling/forhandling i saken. Klarer ikke partene å bli enige i forliksrådet kan partene be om at forliksrådet avgjør tvisten i en dom.

    Avbryte foreldelse av kravet

    Et krav foreldes tre år etter forfall på faktura, og før det er gått tre år må kravet sendes forliksrådet for å få avsagt en dom for å bryte foreldelsen. En dom i forliksrådet gir kravet 10 års fornyet foreldelse.
    Foreldelsen kan også avbrytes ved egen erkjennelse av kravet, en innbetaling eller ved å signere et gjeldsbrev – noe som kan gjøres helt kostnadsfritt for den som skylder penger.

    Les mer om hva som skjer i forliksrådet her: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/

  • Hva skjer om saken blir blir sendt til Namsmann?

    Når et krav skal betales, og det ikke betales frivillig, kan oppdragsgiver/inkassoselskapet be Namsmann om å tvangsinndrive kravet jfr Tvangsinndrivelseloven. 

    Når kravet sendes til  Namsmann betyr det at vi spør om kravet kan blir innbetalt i form at trekk i lønn eller trygd. Namsmann kan også nedlegge pant i eiendom eller løsøre (kjøretøy) slik at oppdragsgiver kan få sikkerhet for det kravet som ikke er blitt betalt. Dersom oppdragsgiver får pant i eiendom eller løsøre (kjøretøy) kan oppdragsgiver vurdere å be Namsmann tvangselge dette på et senere tidspunkt for å få dekket manglende innbetaling av avtalt beløp.

    Det er viktig for den som skylder penger å opprette kontakt med Sergel så raskt en sak er gått til inkasso for å kunne vurdere andre løsninger fremfor tvangsinndrivelse hvis pengene ikke strekker til.

    Den enkleste måten å gjøre det på er å logge inn på Min Side med BankID

    Les mer om hva som skjer hos namsmannen her: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/

  • Mistenker du svindel?

    Det er flere som rapporterer om at næringskrav som ikke blir betalt viser seg å være svindel

    Gode rutiner i forkant reduserer risiko for å bli svindlet

    • Kredittsjekk av selskapet i forkant
    • Sjekk oppstartsdato i Brønnøysundregisteret (brreg.no)
    • Gjør en enkel bakgrunnssjekk av innehavere
    • Vær oppmerksom på e-postadressen, hvordan ser den ut
    • Gjør en tilbakering til oppgitt telefonnummer
    • Vurdér leveringsadresse opp mot annen oppgitt informasjon om bestiller/fakturamottaker