Inkassoprosessen
Hva er inkasso?
Hvis en bedrift eller person ikke betaler sin faktura innen forfallsdato,
kan fordringshaver (den som har solgt varen eller tjenesten) sende purring og/eller inkassovarsel.
Etter at betalingsfristen i inkassovarselet er utløpt, kan fakturaen sendes til et inkassobyrå for innkrevning. Inkassoselskaper i Norge har konsesjon fra Finanstilsynet til å drive inkasso. Utover dette er bransjen regulert av Inkassoloven.
Det er ulike steg i inkassoprosessen, her følger en generell oversikt:
Faktura
En faktura er et dokument som bekrefter et salg mellom en selger og en kjøper. Fakturaen utstedes av selgeren, og kjøperen får i oppdrag å betale denne. Fakturaen er dokumentasjon av kjøperens betalingsforpliktelse og selgerens tilgodehavende. Forfallsdato på faktura er fristen for når fakturabeløpet skal være betalt.
Purring/betalingspåminnelse
Dersom en faktura ikke betales innen fastsatt frist, kan det sendes en purring. Etter inkassoloven er det ikke pålagt at dette må sendes.
Inkassovarsel
I Norge er det lovpålagt å varsle før en sak sendes til inkasso. Inkassovarselet er en påminnelse som kan sendes av enten den som har sendt deg fakturaen eller av inkassoselskapet
Kravene til et inkassovarsel er:
- Det skal være skriftlig og kan sende pr post eller til digitale postkasser
- Fristen for å betale det opprinnelige kravet må ha utløpt.
- Det skal i varselet bli gitt en betalingsfrist på minimum 14 dager.
Merk deg at kreditor kan sende et inkassovarsel uten å ha sendt deg en purring på forhånd. Hvis kreditor skal ta seg betalt for varselet, stilles det ytterligere krav. Det skal
- ha gått minimum 14 dager etter den opprinnelige betalingsfristen
- opplyse om kravets størrelse
- opplyse hva kravet gjelder
Betalingsoppfordring
Dersom et inkassovarsel ikke er betalt innen fristen på minst 14 dager, kan saken sendes til inkasso. Det er i dette tilfellet at en betalingsoppfordring kan sendes ut.
Betalingsoppfordring skal ha 14 dagers betalingsfrist og gi informasjon om grunnlaget for kravet, klagemuligheter og videre saksgang.
Betaling etter forfall kan føre til ytterligere inkassokostnader som legges til kravet
«Forskrift om inkassosatsen» viser til enhver tid gjeldende inkassosats.
Satsene er regulert av hovedkravets størrelse, og laveste sats (enkel) tilsvarer 0,25 x inkassosatsen for krav opp til og med 500,- .
Deretter øker satsene i henhold til tabellene fastsatt av Justis og Beredskapsdepartementet.
Rettslige tiltak
Dersom Sergel ikke oppnår kontakt eller får til en avtale, kan saken oversendes for rettslig innkreving hos namsmannen eller forliksrådet. Dette kan føre til ekstra kostnader ut over opprinnelig beløp.
Forliksklage
Dette er det laveste nivået i det sivile rettssystemet i Norge og er både en meglingsinstans og en domstol. Forliksrådets oppgave er å bidra til å løse uenigheter på en rask og effektiv måte. Det er partene selv som skal møte og legge frem saken i Forliksrådet, eventuelt ved en møtefullmektig.
Utleggsbegjæring
Hvis et krav ikke betales frivillig etter utenrettslig behandling eller behandling i Forliksrådet, kan Sergel sende en utleggsbegjæring til Namsmannen.
Ved en slik behandling kan det påløpe ytterligere kostnader.
Tvangsdekning
Hvis kravet fremdeles ikke blir betalt, kan Sergel kreve å få pengene gjennom tvangsdekning. Eksempler på dette kan være tvangssalg av eiendom, eiendeler (kjøretøy, pant i konto).
Betalingsanmerkning
En betalingsanmerkning er en opplysning om at en person eller et foretak ikke har betalt sine regninger/fakturaer i tide. Betalingsanmerkninger rapporteres i hovedsak fra private inkassobyråer, namsmenn (NAV, skatteetaten, etc) og Statens innkrevingssentral.
- Privatpersoner: En betalingsanmerkning kan registreres tidligst 30 dager etter at rettslig skritt er påbegynt. Med rettslig skritt menes uttak av forliksklage, eller utleggsbegjæring.
Dersom du har inngått nedbetalingsavtale med inkassoselskapet, og denne avtalen ikke overholdes, kan saken rapporteres som betalingsanmerkning. - Foretak: En betalingsanmerkning kan oversendes 30 dager etter at betalingsoppfordring blir sendt fra inkassoselskapet.
En sak kan ikke oversendes for registrering dersom kravet er omtvistet. Dette gjelder både på privatpersoner og foretak.
En betalingsanmerkning slettes fra Kredittopplysningsbyråenes registre når de mottar slettemelding fra inkassoselskap eller offentlige registre. En betalingsanmerkning som ikke er oppgjort, kan stå oppført i 4 år fra registreringsdato. Unntaket er heftelser tinglyst i et offentlig register. Her kan saken stå registrert så lenge den er tinglyst.
-
Betaling
- Hvordan betaler jeg?
- Jeg har allerede betalt
- Jeg kan ikke betale akkurat nå
- Jeg er uenig i kravet
- Jeg betalte fakturaen før jeg fikk inkassokravet
- Hvordan finner jeg ut hva jeg skylder?
- Gjenåpning av Telia abonnement
- Gjenåpning av stengt strøm
- Hva skjer hvis jeg ikke betaler?
- Hvorfor har jeg fått faktura på bare salær og renter?
- Jeg kan ikke betale alt på en gang, hva skal jeg gjøre?
- Jeg skal betale fra utlandet
- Kan jeg få en nedbetalingsavtale?
- Innlogging på Mine Sider
- Vår kontaktinformasjon
-
Inkassoprosessen
- Hva er inkasso?
- Hvordan gir jeg fullmakt?
- Hvorfor har jeg fått faktura på bare salær og renter?
- Jeg har blitt utsatt for svindel
- Hva skjer hvis jeg ikke betaler?
- Jeg betalte fakturaen før jeg fikk inkassokravet
- Salær- og gebyrsatser for 2023
- Satser inkassosalær
- Formkrav til inkassovarsel jfr. Inkassoloven§ 9
- Hva skjer i forliksrådet?
- Hva skjer om saken blir blir sendt til Namsmannen?
- Jeg er uenig i kravet
- Jeg har allerede betalt
- Vår kontaktinformasjon
- Innlogging på Mine Sider
-
Betalingsanmerkninger
-
Min Side