Edwin ringer Sergel fordi han mottok et inkassokrav via Digipost selv om han hadde betalt fakturaen til kreditor tre dager tidligere. Edwin lurer på om han må betale inkassosalær siden han allerede har betalt før han mottok et inkassokrav. Han forklarer at han er veldig opptatt av å gjøre det rette for seg selv, samtidig som han er tydelig på at han ikke ønsker mer kostnader enn nødvendig.
Vår saksbehandler sier til Edwin at saken er avsluttet dersom betalingen fra ham er registrert hos kreditor før vi sender ut inkassokravet. Dersom betalingen mottas samme dag eller etter at vår betalingsoppfordring er sendt ut, må inkassokostnaden og renter betales. Saksbehandler forklarer at Sergel i så fall vil sende et nytt brev til Edwin med resterende kostnader.
I Edwins tilfelle ble betalingen registrert hos kreditor før vi sendte ut inkassokravet. Det betyr at han ikke trenger å gjøre noe denne gangen, men at saken er avsluttet fordi betalingen ble mottatt i tide. Edwin takker for hjelpen. Han forteller at han følte seg stresset siden han fikk brevet fra Sergel, men at alt føltes bedre etter å ha snakket med saksbehandleren vår.
Saksbehandler forklarer deretter hvordan Edwin kan handle dersom en lignende situasjon skulle oppstå. Skulle Edwin få et nytt krav som han anser som feil, hvor han må betale inkassokostnaden, kan han gjøre ett av følgende:
Sergel lever etter mottoet «We Care» i møtet med menneskene som kontakter oss. Vi hjelper alle til å se muligheter tilpasset hver enkelt. Trenger du hjelp med saken din kan du logge inn på Min Side og sende oss en melding. Vil du heller ringe finner du telefonnummeret som gjelder for din konkrete sak nederst i brevet du har mottatt. Du kan ellers nå oss på telefonnummer + 47 33456000.