Fikk forlenget forfallsdato og kunne betale i tide

Hos Sergel har vi lagt merke til at tidspunktet for forfall er viktig for betalere. Det er en direkte sammenheng mellom betalingsdato og betalingsevne. Du vil betale og gjøre det rette for deg selv. Med de rette forholdene er det mulig.

Vidar ringer Sergel fordi han har en faktura som han ikke kan betale i tide.  Vidar forteller oss at denne måneden pådro han seg flere regninger enn han vanligvis har. Dette har resultert i at han ikke har kunnet betale alle i tide. Han er lei seg fordi situasjonen er litt ute av kontroll.  

Vi i Sergel forstår at det kan være økonomisk tøft til tider, fordi ingen lever et statisk liv. En måned må du kanskje gjøre flere større innkjøp, en annen måned kan du bli syk. Saksbehandler forklarer Vidar at Sergel forstår at omstendighetene kan endre seg, uansett om det er noe man kan påvirke selv eller ikke, og at betalingsvansker er noe alle kan oppleve.  

Vi forklarer at den beste løsningen i den situasjonen Vidar har, er å forlenge betalingsdatoen. Ved å gi utsettelse på inkassokravet til en senere dato, utvides betalingsmulighetene hans.  Vidar kan sette ny forfallsdato i sin nettbank, og unngå problemer fordi vi sammen har funnet en løsning. 

I dette tilfellet kunne Vidar også ha logget inn på  Min Side og behandlet saken sin på egenhånd. Under visse forutsetninger kan du be om utsatt betalingsfrist eller be om en avdragsordning. Vidar setter pris på at vi informerer om tilgjengelige alternativer når betalingsvansker oppstår. Han forteller oss at han verdsetter hjelpen, og at det ikke er en del av hverdagen hans å havne i lignende situasjoner. 

Sergel lever etter mottoet «We Care» i møtet med menneskene som kontakter oss. Vi hjelper alle til å se muligheter tilpasset hver enkelt.  Trenger du hjelp med saken din kan du logge inn på Min Side og sende oss en melding. Vil du heller ringe finner du telefonnummeret som gjelder for din konkrete sak nederst i brevet du har mottatt. Du kan ellers nå oss på telefonnummer + 47 33456000. 

Informasjon om hvordan en utsettelse fungerer

En utsettelsesperiode trenger ikke alltid være 10 dager, men kan være både lengre og kortere avhengig av retningslinjer fra vår kunde. Vi starter alltid fra inkassokravets forfall når vi innvilger. Dersom det innvilges en avdragsfri periode, er det ikke uvanlig at abonnementet/tjenesten din settes på pause hos kreditor, fordi betalingen er forsinket. Dette er ikke Sergels innflytelse. Den starter igjen når du har betalt.

  • Gjennom en utsettelse kan vi bare hindre at saken går videre til betalingspålegg hos namsmannen. Så snart en faktura forfaller hos kreditor, begynner renten å tikke. Sergel mottar saken din ca. 30 dager senere. Selv om Sergel innvilger en frist, fortsetter renten å løpe.  
Les mer

Les også om disse løsningene