Betalingsanmerkninger
Hva er betalingsanmerkninger?
En betalingsanmerkning er en opplysning om at en person eller et foretak ikke har betalt sine regninger/fakturaer i tide. Betalingsanmerkninger rapporteres i hovedsak fra private inkassobyråer, namsmenn (NAV, skatteetaten, etc) og Statens innkrevingssentral.
Privatpersoner: En betalingsanmerkning kan registreres tidligst 30 dager etter at rettslig skritt er påbegynt. Med rettslig skritt menes uttak av forliksklage, eller utleggsbegjæring.
Dersom du har inngått nedbetalingsavtale med inkassoselskapet, og denne avtalen ikke overholdes, kan saken rapporteres som betalingsanmerkning.
Foretak: En betalingsanmerkning kan oversendes 30 dager etter at betalingsoppfordring blir sendt fra inkassoselskapet.
En sak kan ikke oversendes for registrering dersom kravet er omtvistet. Dette gjelder både på privatpersoner og foretak.
-
Betaling
- Hvordan betaler jeg?
- Jeg har allerede betalt
- Jeg kan ikke betale akkurat nå
- Jeg er uenig i kravet
- Jeg betalte fakturaen før jeg fikk inkassokravet
- Hvordan finner jeg ut hva jeg skylder?
- Gjenåpning av Telia abonnement
- Gjenåpning av stengt strøm
- Hva skjer hvis jeg ikke betaler?
- Hvorfor har jeg fått faktura på bare salær og renter?
- Jeg kan ikke betale alt på en gang, hva skal jeg gjøre?
- Jeg skal betale fra utlandet
- Kan jeg få en nedbetalingsavtale?
- Innlogging på Mine Sider
- Vår kontaktinformasjon
-
Inkassoprosessen
- Hva er inkasso?
- Hvordan gir jeg fullmakt?
- Hvorfor har jeg fått faktura på bare salær og renter?
- Jeg har blitt utsatt for svindel
- Hva skjer hvis jeg ikke betaler?
- Jeg betalte fakturaen før jeg fikk inkassokravet
- Salær- og gebyrsatser for 2023
- Satser inkassosalær
- Formkrav til inkassovarsel jfr. Inkassoloven§ 9
- Hva skjer i forliksrådet?
- Hva skjer om saken blir blir sendt til Namsmannen?
- Jeg er uenig i kravet
- Jeg har allerede betalt
- Vår kontaktinformasjon
- Innlogging på Mine Sider
-
Betalingsanmerkninger
-
Min Side