Her forklarer vi de ulike stadiene i inkassoprosessen. Hva skjer, og hva betyr det for deg
Det er opp til hver enkelt bedrift å bestemme når de vil engasjere et inkassoselskap eller når de vurderer at en faktura skal gå videre til inkasso.
Nedenfor er det som generelt gjelder.
Selskapet du skylder penger er pliktig å sende deg et inkassovarsel med 14 dagers forfall før de sender saken til inkasso med ekstra omkostninger i form av inkassosalær. Hvis din faktura er forfalt til betaling med mer enn 14 dager, så kan selskapet legge til et purregebyr på kr 35.-
Når du har fått et inkassovarsel er det viktig å få betalt før fristen utløper for å unngå at regningen blir sendt til inkasso med ekstra omkostninger. Det er viktig at du betaler hele gjelden inkludert forsinkelsesrenter og purregebyr.
Hvis du mener at kravet er feil, må du kontakte Sergel før forfallsdatoen for å unngå risikoen for at saken går videre til inkasso med ekstra omkostninger. . Send oss en melding via Min Side eller ring oss, du finner nummeret på inkassovarselet du har fått av oss.
Hvis selskapet fortsatt ikke har mottatt betaling fra deg på forfallsdatoen på inkassovarselet, går fakturaen til inkasso. Det første brevet du mottar er en «Betalingsoppfordring» med ekstra omkostninger i form av salær. Når Betalingsoppfordringen er sendt, plikter du å betale regningen og de ekstra omkostningene/salæret, samt forsinkelsesrenter.
Hvis du mener at kravet er feil, må du kontakte Sergel før forfallsdatoen for å unngå risikoen for at saken går videre til namsmannen. Send oss en melding via Min Side eller ring oss, du finner nummeret på betalingsoppfordringen du har fått av oss.
At du mottar en betalingsoppfordring, betyr at du har fått ekstra kostnader å betale, men det betyr ikke at du har fått betalingsanmerkning.
Sergel vil sende deg påminnelser i form av SMS’er med betalingslinker, samt kontakte deg via brev og telefon. Dersom betaling ikke skjer, kan saken oversendes Namsmannen, for å be om lønnstrekk, pant i eiendom, løsøre eller andre verdier.
Hvis det skjer vil du også måtte betale høye behandlingsgebyr fra Namsmann. Ved å ta kontakt med Sergel før saken blir sendt til namsmann, kan vi kanskje sammen finne rimeligere løsninger for din sak.
Namsmannen sender brev til din folkeregistrerte adresse. Dette for å sikre at du vet at saken er sendt til Namsmannen. Dersom du mener regningen er feil, kan du gi innsigelse til namsmann. Da vil saken bli oversendt rettslig prosess, med ytterligere behandlingsgebyrer, og krav til oppmøte for å argumentere for din sak. Mener du at din regning er feil, bør du gi beskjed så tidlig som mulig, gjerne med en gang du mottar fakturaen, siden du da vil unngå å bli belastet med ekstra purregebyr, inkassosalær eller gebyrer for behandling hos Namsmann.
En betalingsanmerkning er en opplysning om at en person eller et foretak ikke har betalt sine regninger/fakturaer i tide. Kredittopplysningene samles i register som benyttes av banker og andre som gir kreditt før de inngår avtaler om lån, tjenester, eller fakturering av kjøp. Betalingsanmerkninger rapporteres i hovedsak fra private inkassobyråer, namsmenn NAV, Skatteetaten og Statens innkrevingssentral.
Privatpersoner: En betalingsanmerkning kan registreres tidligst 30 dager etter at rettslig skritt er påbegynt. Med rettslig skritt menes uttak av forliksklage, eller utleggsbegjæring.
Dersom du har inngått nedbetalingsavtale med inkassoselskapet, og denne avtalen ikke overholdes, kan saken rapporteres som betalingsanmerkning.
Foretak: En betalingsanmerkning kan oversendes 30 dager etter at betalingsoppfordring blir sendt fra inkassoselskapet.
En sak kan ikke oversendes for registrering dersom kravet er omtvistet. Dette gjelder både på privatpersoner og foretak.
Når namsmannen har ilagt lønnstrekk eller tatt pant i dine eiendeler/verdier, kan oppdragsgiver via inkassobyrået tvangsinndrive det ubetalte kravet med hjelp av namsmann jfr Tvangsfullbyrdelseloven.
Dersom du ikke kan betale regningen i tide, ta kontakt med firmaet som har sendt deg fakturaen eller inkassoselskapet dersom du mottok et inkassokrav. Ofte er det mulighet for ulike løsninger tilpasset din betalingsevne.